Angst

Angst gaat meestal gepaard met veel emoties. Op zich een alledaags gevoel. Angst wordt pas een probleem als iemand te lang onder zware fysieke, psychische of emotionele druk staat, en daar nare lichamelijke of geestelijke gevolgen van ondervindt. Sommigen gaan heel erg transpireren, trillen of beven en worden heel prikkelbaar. Anderen hebben last van hoofdpijn en duizeligheid of neerslachtigheid. Ook concentratiestoornissen komen voor. 

Soms is de oorzaak duidelijk, bijvoorbeeld als iemand zich bedreigd voelt. Maar ook een trauma (ongeluk) en zelfs erfelijke factoren kunnen iemand angstig maken of een angststoornis veroorzaken.

Tips

  • Het spreekt voor zich dat een angstig iemand psychische, fysieke en emotionele druk zoveel mogelijk uit de weg moet gaan.
  • Rust is heel belangrijk om tot uzelf te komen. Let daarbij op de ademhaling.
  • Het is ook goed om regelmatig in het bijzijn van (aanmoedigende) vrienden te verkeren.
  • Lichamelijk zwakke mensen ervaren eerder angst dan personen die in een goede conditie zijn. Bevorder daarom de algehele gezondheid door een natuurlijke leefwijze met: volop bewegen en ademen in de frisse lucht voldoende rust en slaap een volwaardige, natuurlijke voeding en niet roken.
  • Dagelijks een warm bad met citroenmelisse, lavendel en rozemarijn, dit kan u veel goed doen.
  • Regelmatig een ontspannende massage.

Homeopathie kan zeker iets voor u betekenen als u last heeft van angst of stress.

Angst voor de tandarts

Angst voor de tandarts is één van de meest voorkomende fobieën. Bij de gedachte al begint de paniekreactie: de polsslag versnelt en de bloeddruk gaat omhoog. Net als bij andere fobieën zijn angst- en paniekgevoelens voor tandartsen niet geheel reëel. Zowel volwassenen als kinderen kunnen lijden aan deze angst. Overigens zijn kinderen extra gevoelig voor als ze merken dat hun ouders bang zijn. 

Tips

Erken de angst en stop hem niet weg. Neem iemand in vertrouwen. Besef dat je ook over angst heen kunt komen. Angst is aangeleerd en dus kan je het ook afleren. Wacht niet tot het moment dat er problemen zijn met je gebit. Zorg dat je een tandarts hebt die goed met angstige patiënten overweg kan. Het is belangrijk dat je je bij hem/haar op je gemak voelt. Vertel de tandarts dat je bang bent. Als je het niet vertelt, kan hij/zij er ook geen rekening mee houden. Doe dit bij voorkeur voordat je in de stoel plaatsneemt, dat praat vaak iets gemakkelijker. Voor een behandeling spreek je met je tandarts een signaal af waarmee je duidelijk maakt dat je even wilt stoppen. Dat kan zijn omdat de behandeling pijn doet en er (meer) verdoving nodig is, maar ook omdat je gewoon een pauze nodig hebt. Probeer jezelf te ontspannen als je in de stoel ligt. Haal rustig adem en probeer aan andere (leuke!) dingen te denken. Ook al heb je zelf angst voor de tandarts, probeer dit niet aan je kinderen te laten merken. Zo nemen zij je angst niet over. 

Wist u trouwens dat er tandartsen zijn die met homeopathie werken? Zij zijn aangesloten bij de NVBT (Nederlandse Vereniging tot bevordering van de Bio-energetische Tandheelkunde).

Bij deze tandartsen staat een behandeling met lichaamsvriendelijke materialen voorop, waarbij het lichaam zo min mogelijk door de tandheelkundige ingrepen wordt belast. Tevens kan er gebruik worden gemaakt van zogenaamde additieve geneeswijzen. Hiermee worden bedoeld: homeopathie, acupunctuur, neuraaltherapie etc. Er kan dan voor de patiënt een individueel passend behandelplan worden gemaakt op bio-energetische grondslag.